آسفالت چیست و به چند نوع تقسیم می‌شود؟

یکی از مواد پرکاربرد در ساخت جاده، خیابان، باند‌های فرودگاه و برخی از پشت‌بام‌ها، آسفالت است که کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز دارد. آسفالت (Asphalte) از مخلوط کردن شن، ماسه و قیر بدست می‌آید و بسته به کاربرد خود، در سه دسته مختلف آسفالت گرم، آسفالت سرد و آسفالت حفاظتی جای می‌گیرد.

  • آسفالت گرم: همانطور که از اسم این نوع آسفالت پیدا است، مواد به صورت گرما‌گرم با یکدیگر مخلوط شده و در همان لحظه مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از انواع پر کاربرد آسفالت گرم، نوع رویه آن است که در بیرونی‌ترین لایه جاده ریخته شده و طوری طراحی می‌شود که بتواند وزن زیاد و تغییرات آب و هوایی را تحمل کند.
  • آسفالت سرد: در آسفالت سرد، قیرهای محلول را با سنگدانه‌ها مخلوط کرده و برای روسازی جاده‌ها از آن استفاده می‌کنند. آسفالت سرد یا در کارخانه و یا در محل پیاده سازی پروژه تهیه می‌شود.
  • آسفالت حفاظتی: در این نوع آسفالت، ابتدا یک لایه قیر بر روی جاده یا راه‌های خاکی ریخته شده و سپس بر روی آن یک لایه سنگدانه می‌ریزند تا مقاومت آن افزایش پیدا کند. اجرایی ساختن این رویه، بسیار پر سرعت‌تر و کم‌هزینه‌تر از آسفالت گرم است، نیاز به تجهیزات کمتری داشته و برای پیاده سازی این روش نیازی به ماشین آلات زیاد نیست؛ در نتیجه برای کاهش هزینه‌های نهایی، از این روش کمک می‌گیرند.
بیشتر بخوانید:  زنجبیل برای لاغری کافی است؟ خواص زنجبیل برای کاهش وزن

آسفالت چگونه ساخته می‌شود؟

همانطور که به آن اشاره شد، آسفالت به سه روش مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و نحوه تهیه هر کدام از آن ها با هم متفاوت است؛ برای برخی از آسفالت‌ها از دانه‌های ریز و برای برخی دیگر از اندازه درشت‌تر سنگدانه استفاده می‌کنند.

آسفالت ماده ای بادوام است که در برابر مواد شیمیایی و تغییرات آب و هوای شدید مقاوم است. در کارخانه شن و ماسه، سنگدانه‌های خروجی از قطعات سنگ شکن ابتدا در سطل‌های خوراک جای گرفته و اندازه آن‌ها توسط دستگاه کنترل می‌شود. پس از تفکیک دانه‌ها، این سنگ‌ها به سمت خشک کن فرستاده می‌شوند تا با مواد دیگر مخلوط شوند.

بیشتر بخوانید:  بهترین کفی طبی پای صاف کودکان و بررسی ویژگی ها

سیمان آسفالت در دمای اتاق جامد و چسبناک است، اما هنگامی که گرم می‌شود به مایع تبدیل خواهد شد؛ بنابراین سنگ ها، ماسه و سیمان آسفالت باید قبل از اینکه در یک میکسر چرخان با هم مخلوط شوند تا حدود 300 درجه فارنهایت گرم شوند. مخلوط روسازی آسفالتی خارج شده از میکسر، به سرعت به محل پروژه منتقل شده و قبل از اینکه زمان خنک شدن داشته باشد، با توجه به پروژه در ضخامت و شیب مناسب از آن استفاده می‌کنند. در نهایت با سرد شدن روسازی، از چند غلتک تراکمی برای متراکم کردن روسازی آسفالت استفاده می‌گردد. روسازی های آسفالتی برای سنگفرش جاده‌ها، پارکینگ‌ها، باند فرودگاه‌ها، مسیرهای پیاده روی، زمین‌های تنیس یا هر پروژه کوچک یا بزرگ دیگری که در آن به سطح صاف نیاز است، ایده آل خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  کشف یکی از قدیمی‌ترین آثار جنس طلا در آلمان

مخلوط‌های آسفالتی به دو دسته تقسیم می‌شوند که به مخلوط سرد و گرم معروف هستند آسفالت مخلوط گرم که به اختصار HMA نامیده می شود، معمولاً برای مناطق پر تردد مانند جاده های اصلی و بزرگراه‌ها استفاده می شود، در حالی که آسفالت مخلوط سرد یا CMA معمولاً برای روکش کردن جاده های فرعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وسایل تولید کننده آسفالت گرم می‌توانند در یک نقطه ثابت باشند و یا بسته به محل پروژه، از یک منطقه به منطقه دیگر آن‌ها را جابجا کنند.

می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد انواع لوازم خردایش شن و ماسه، سنگ شکن ها و لوازم سنگ شکن به وبسایت راه صنعت مراجعه نمایید.

مطلب پیشنهادی

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟ (بایدها و نبایدها برای تغذیه افراد دارای چربی خون)

چربی خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل مضر بر ای سلامتی ما است. با افزایش …