بهترین راه جهت اقدام به طلاق از طرف مرد کدام است؟

زمانی که اختلاف بین زن و شوهر بالا می گیرد و ادامه زندگی میسر نیست و البته به دلیل لجاجت یکی از طرفین طلاق توافقی هم امکان پذیر هم نیست که این مورد می تواند بدلیل عدم توافق بر سر حضانت و یا حقوق مالی زوجین باشد مرد و یا زوجه به فکر طلاق یک طرفه از سوی خود می‌افتند حال که توافقی نیست مرد باید اصطلاحا اقدام یک طرفه بکند این اقدام یک طرفه که طلاق از طرف مرد نام دارد با عنوان حقوقی طلاق زوج باید به ثبت برسد. طلاق از طرف مرد در دوران عقد یکی از اتفاقاتی است که معمولا به صورت طلاق توافقی ظهور و بروز می‌کند. چرا که به دلیل پایین بودن سن زوجه در زمان عقد و همچنین عدم ریشه های مالی و عاطفی گسستن در این مواقع با سهولت بیشتری اتفاق می‌افتد بنابراین اگر هم طلاقی صورت بگیرد چهره طلاق توافقی دارد تا طلاق از طرف زوج منتها اگر طلاق از طرف مرد یا زوجه در این زمان اتفاق بیفتد بیشتر شرایط زن و همسر زمان و نوع آن را رقم می‌زند.

مراحل طلاق از طرف مرد

  • برای طلاق از طرف مرد نیاز به گواهی عدم سازش است.
  • برای این کار باید دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به طرفیت همسر خود مطرح کنید و باید به دفتر خدمات قضایی رفته و با ثبت نام در ثنا دادخواست خود را ثبت می‌نمایید.
  • درست است که مرد هر وقت بخواهد می‌تواند زنش را طلاق دهد اما داوری در طلاق از بین نمی‌رود. دادگاه از زن و شوهر می‌خواهد که یک نفر از نزدیکان متاهل خود را که حداقل سی سال سن داشته باشد و به مسائل شرعی، خانوادگی و اجتماعی آگاه باشد، به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند.
  • اگر زوجین داور انتخاب نکنند؛ دادگاه برای آن ها داور انتخاب می‌نماید.
  • بعد از داوری بین طرفین، طرفین حکم داور را به دادگاه ارائه می‌کنند؛ ولی این نکته قابل ذکر است که دادگاه ملزم به تبعیت از نظر داوران نیست.
  • بعد از بررسی موضوع توسط دادگاه، اگر دادگاه صلح و سازش و بازگشت به زندگی را غیر ممکن دانست، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند.
  • گواهی عدم امکان سازش فقط سه ماه مهلت دارد و اگر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ، به دفاتر طلاق ارائه داده نشود بی اثر می‌شود و دوباره باید مراحل طلاق را طی کرد.
  • با ارائه دادن این گواهی به دفاتر ازدواج و طلاق، طلاق ثبت می‌شود.
بیشتر بخوانید:  اطلاعات کلی درباره اجاره ماشین

 طلاق بدون گواهی عدم امکان سازش از طرف مرد

تا قبل از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق از جانب دادگاه، دفاتر طلاق نسبت به ثبت طلاق اقدام نمی‌کنند. با توجه به آنکه مرد در هر صورت می‌تواند همسر خود را طلاق دهد اگر مردی بدون رجوع به دادگاه همسر خود را با رعایت شرایط ماهوی طلاق مانند طهر غیر مواقعه، طلاق دهد طلاق او صحیح است و تمام آثار طلاق را بر جای می‌گذارد ولی در دفاتر طلاق قابل ثبت نیست؛ زیرا دفاتر طلاق طلاقی را می‌توانند ثبت کنند که دارای حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش باشد. مردی که بدون دریافت گواهی عدم امکان سازش همسر خود را طلاق دهد و در نتیجه دفاتر طلاق این طلاق را ثبت نمی‌کنند می‌تواند برای ثبت این طلاق دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست اثبات طلاق دهد. اگر مردی بدون رجوع به دادگاه و در نتیجه بدون ثبت، همسر خود را طلاق دهد گرچه طلاق صحیح دارای تمام آثار قانونی است اما عمل این مرد دارای جنبه کیفری و مستحق مجازات است.

بیشتر بخوانید:  اهمیت طرح جابربن حیان در نظام آموزشی | آموزش خلاقیت محور

حقوق مالی زن در درخواست طلاق از طرف زوج

مهریه: در مورد مهریه هیچ عذر و بهانه ای جایز نیست و زن پس از عقد نکاح و آغاز زندگی زناشویی مالک تمامی مهریه می‌شود.

نفقه: دلیلی که یکی از حقوق مالی زوجه، به نام نفقه را از بین می‌برد؛ عدم تمکین زن است.

بیشتر بخوانید:  زن چینی رکوردار بلندترین مژه جهان+تصاویر

اجرت المثل ایام زوجیت: تنها وظیفه شرعی و قانونی زن تمکین است و می‌تواند برای انجام کارهای منزل و نگهداری از فرزندان از شوهر خود اجرت المثل ایام زوجیت مطالبه کند.

استرداد جهیزیه: در آغاز زندگی مشترک زن وسایلی را خریداری می‌کند تا در خانه به صورت مشترک با همسر خود از آن استفاده کنند اما در هر حال زن مالک جهیزیه و وسایلی است که با خود به خانه شوهر می‌آورد.

تنصیف دارایی: شرط نصف دارایی مرد از جمله شروطی است که برخی از زوجین آن را در سند ازدواج خود امضا می‌کنند. براساس این شرط تا پنجاه درصد از اموالی که مرد پس از عقد به دست آورده در هنگام طلاق از طرف مرد به زن تعلق می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟ (بایدها و نبایدها برای تغذیه افراد دارای چربی خون)

چربی خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل مضر بر ای سلامتی ما است. با افزایش …