راهنمای جامع تقسیم ارث (نکات مهمی که باید بدانید)

زمانیکه با دعاوی ارث و میراث مواجه شدید، دو راهکار وجود دارد. خود شخص بدون آگاهی و تسلط بر قوانین و مقررات ارث اقدام کند یا از مشاوره و وکالت وکیل انحصار وراثت که دارای تجربه و تسلط بر دعاوی ارث و میراث است، بهره‌مند شود. در این مقاله به موضوعات ذیل پرداخته شده است:

ارث چیست؟

ارث، اموال و ترکه‎‌ای است که از متوفی به جا می‌ماند. همچنین از نظر حقوقی به معنای انتقال مالکیت اموال میت بعد از فوت وی به وراث است. اشخاصی که از نسب ارث می‌برند به شرح ذیل است:

  • طبقه اول شامل پدر و مادر، اولاد و فرزند اولاد
  • طبقه دوم شامل اجداد، خواهر و برادر و فرزندان آنها
  • طبقه سوم شامل عمه، خاله، دایی، عمو و فرزندان آنها

ارث زن در قانون

در صورتیکه زوجه عقد دائم باشد، بعد از فوت شوهر خود به وی ارث تعلق می‌گیرد. اگر زن فرزند داشته باشد، یک هشتم اموال غیرمنقول به وی ارث می‌رسد. اگر زن فرزند نداشته باشد، یک چهارم ارث به وی تعلق می‌گیرد. زن در عقد موقت، ارث به وی تعلق نمی‌گیرد.

ارث مرد

برطبق قانون مدنی، مرد بعد از فوت زوجه از وی ارث می‌برد. اگر زوجه فرزند نداشته باشد، به شوهر وی یک دوم ارث تعلق می‌گیرد. در صورتیکه زوجه فرزند داشته باشد به وی یک چهارم ارث و اگر وارث نداشته باشد به مرد تمام ترکه زن تعلق می‌گیرد. اما اگرمرد فوت کند به زوجه وی همان نصیب وی می‌رسد. بقیه دارایی مرد به دولت تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:  اقدام شجاعانه مرد جوان برای نجات یک پرنده از میان کوسه‌ها

ارث‌ دو شخص دارای توارث

در صورتیکه تاریخ فوت دونفر که بین آنها توارث باشد و دریک زمان فوت نمایند و مشخص نباشد که کدام زودتر فوت نمودند، برطبق ماده 874 قانون مدنی، اگر تاریخ فوت یکی مشخص و دیگری مجهول باشد، شخصی که تاریخ فوتش مجهول است، از دیگری ارث می‌برد.

ارث فرزندخوانده

یکی از موضوعات در دعاوی ارث، ارث فرزندخوانده است. برطبق قانون مدنی، فرزندخوانده از پدر و مادری که وی را به عنوان فرزندخوانده قبول کردند، ارث نمی‌برد.همچنین پدر و مادر‌خوانده نیز از فرزندخوانده ارث نمی‌برند.

گروه وکلای هوداد با داشتن وکلای پایه یک دادگستری پاسخگوی تمام سوالات شما هستند. همچنین چنانچه سوالی در رابطه با طلاق و شرایط تغییر نام دارید میتوانید از مشورت با وکلای خبره این موسسه بهره مند شوید.

دعاوی ارث و میراث

یکی از سوالاتی که وجود دارد این است که در مورد ارث و میراث چه دعوایی از طرف وراث قابل طرح است.؟

  • دادخواست مربوط به گواهی انحصار وراثت
  • دادخواست مربوط به اثبات صحت وصیت متوفی
  • دادخواست مطالبه نفقه و مهریه زوجه شخص متوفی
  • دادخواست قبول یا رد وصیت متوفی
  • دادخواست تقسیم ترکه و مطالبه سهم الارث

دادخواست گواهی انحصار وراثت

اولین دادخواستی که وارثین باید برای تقسیم ترکه متوفی در مرجع قضایی مطرح کنند، گواهی انحصار وراثت است. گواهی انحصار وراثت به این معنی است که با صدور این گواهی مشخصات اشخاصی که از متوفی ارث می‌برند و سهم الارث هریک برطبق قانون مدنی مشخص می‌شود. هریک از وارثین متوفی جمعا یا به تنهایی می‌توانند برای صدور گواهی انحصار وراثت اقدام نمایند.همچنین اشخاص ذی نفع مانند طلبکاران متوفی با داشتن سند طلبکاری می‌توانند درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را از شورای حل اختلاف درخواست کنند. مرجع صالح رسیدگی به درخواست صدور گواهی انحصار وراثت شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت شخص متوفی است.

بیشتر بخوانید:  ۶ هزار کیلومتر برای شکستن قفل عشق پیموده شد

دادخواست اثبات اعتبار وصیت‌نامه متوفی

در بعضی موارد وارثین با ارائه مدرک در خصوص عدم صحت و سلامت عقلی متوفی و مدارک مربوط به جعلی بودن وصیت نامه می‌توانند دادخواست ابطال وصیت‌نامه را مطرح نمایند. همچجنین در مواردی تعدادی از وارثین سعی  دارند که وصیت شفاهی شخص مورث را اثبات کنند.

دادخواست مطالبه مهریه و نفقه زوجه شخص متوفی

مهریه و نفقه زن شامل دیون ممتاز است. در صورتیکه وارثین در مورد پرداخت مهریه و نفقه زوجه شخص متوفی اختلاف داشته باشند، زوجه می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه و نفقه را از ترکه متوفی مطرح نماید. اگر میزان ترکه متوفی به میزان مهریه زن باشد، به وارثین چیزی تعلق نمی‌گیرد و همه ترکه برای مهریه  پرداخت می‌شود.

دادخواست رد یا قبول وصیت

برطبق ماده 868 قانون مدنی، قبل از تقسیم ترکه بین وارثین، باید تمام بدهی متوفی پرداخت شود. سپس وصیت متوفی قابل اجرا است. حقوق و دیون متوفی شامل هزینه کفن و دفن میت، دیون و واجبات مالی وی، وصیت میت تا یک سوم ترکه بدون نیاز به موافقت وارثین و بیشتر از یک سوم ترکه با موافقت همه وارثین انجام می‌شود.

دعوای اثبات یا رد نسب

دعوای اثبات یا رد نسب  به شخص متوفی یکی از پیچیده‌ترین دعاوی ارث و میراث است. در صورتیکه شخص یا اشخاصی بعد از فوت شخص، ادعای اینکه فرزند متوفی هستند، خواستار سهم الارث خود شوند، دراین مورد باید دعوای اثبات یا رد نسب از طرف مدعی این حق مطرح شود.

بیشتر بخوانید:  مشخصات انواع نهال گردوی محبوب در سال 1400:

دعوای مطالبه سهم الارث

هریک از وارثین می‌توانند قبل از تقسیم ترکه دادخواست مطالبه سهم الارث خود را مطرح کنند. در صورتیکه ورثه درخواست مطالبه سهم الارث خود را مطرح نماید، طرفیت خواهان، اشخاص و وارثینی هستند که ترکه متوفی در تصرف آنها است. همجنین مطالبه سهم الارثی که مشاع است، نیاز به تقسیم و افراز ملک نیست.

مدارک لازم برای طرح دعاوی ارث و میراث

برای طرح دادخواست تقسیم ترکه ومطالبه سهم‌الارث مدارک ذیل لازم است:

  • گواهی انحصار وراثت
  • در صورتیکه تحریر ترکه متوفی انجام نشده است، باید صورت اموال مشخص شود.
  • رای دادگاه در مورد تقسیم ترکه
  • مدارک و اسناد در خصوص مالکیت متوفی در مال مورد ادعا
  • تامین دلیل در صورت نیاز در تصرف یک یا چند ورثه در مال متوفی

وکیل متخصص ارث در گروه وکلای هوداد

دعاوی ارث و میراث یکی از پیچیده‌ترین دعاوی در مرجع قضایی است. به دلیل پیچیدگی قوانین ومقررات ارث و میراث بهتر است قبل از هر اقدام در طرح انواع دعاوی ارث و میراث از وکالت وکیل متخصص ارث بهره‌مند شوید. سوالات و مشکلات حقوقی در مورد ارث و میراث را با وکیل ارث گروه وکلای هوداد مطرح نمائید، تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشد.

برای ارتباط با وکلای پایه یک دادگستری در امر تقسیم ارث به سایت sitevakil.com مراجعه نمایید.

مطلب پیشنهادی

بهترین دکتر لیفت باسن غرب تهران

بهترین دکتر لیفت باسن غرب تهران اغلب خانم‌ها به شکل و اندازه باسن خود حساسیت …