علت تلخ شدن قورمه سبزی و برطرف کردن تلخی آن ها

علت تلخ شدن قورمه سبزی, دلایل تلخ شدن قورمه سبزی, تلخ شدن قورمه سبزی

دلیل تلخ شدن قورمه سبزی

تلخ شدن قورمه سبزی

تلخ شدن قورمه سبزی دلیل‌ها مختلفی دارد، این دلیل‌ها حاوی : زیاد سرخ کردن سبزی قورمه سبزی، زیاد بود شنبلیله و لیموعمانی می باشد.

دلیل‌ها تلخ شدن قورمه سبزی:

قورمه سبزی از غذاهای سنتی ایرانی می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. اما گاهی مواقع به دلیل پختن اشتباه، امکان تلخ شدن آن وجود دارد. بنابراین باید نکات پخت قورمه سبزی را رعایت کنید. در ادامه علت تلخ شدن قومه سبزی و نحوه ی پیشگیری از تلخ شدن آن را آورده ایم.

تمرکزفکر کنید میزان سبزی در قورمه کاملا در طعم آن تاثیر می گذارد. پس هنگام خرید به میزان آن ها توجه کنید. این میزان در شهرها و استان های مختلف، گوناگون می باشد. اما میزان شنبلیله در همه ی سبزی های قورمه سبزی خیلی کم می باشد. زیاد بودن شنبلیله سبب تلخ شدن قورمه سبزی می شود.

بیشتر بخوانید:  لذیذترین سس ها را خودتان درست کنید

دلیل دیگر تلخ شدن قورمه سبزی لیموعمانی آن می باشد. زمانی که می خواهید از لیمو عمانی به صورت کامل استفاده کنید. قطعا از قبل آن را با چنگال سوراخ کنید و داخل کاسه آب جوش قرار بدهید. و حدود 1 ساعت قبل از پایان پخت قورمه به آن افزایش کنید. اگر لیمو عمانی زود افزایش شود. خیلی می پزد و له می شود و سبب تلخ شدن قورمه سبزی می شود.

برای ترش شدن قورمه سبزی لیمو عمانی را بشویید و اجازه بدهید خشک شوند سپس آن ها را خرد کنید و هسته های آن را سوا کنید. زیرا هسته های آن سبب تلخ شدن می شود. و بعد آن ها را پودر کنید و در پایان پخت خورشت، پودر لیمو عمانی را افزایش کنید.

دلیل دیگر تلخ شدن قورمه سبزی، زیاد سرخ کردن سبزی ها هستند. در بعضی از مناطق کشور، مشابه جنوبی ها، سبزی قورمه سبزی را در روغن، زیاد سرخ می کنند تا رنگ آن تیره شود اما اگر این سرخ کردن بیش از حد شود سبب تلخ شدن قرمه سبزی می شود. پس بهتر می باشد سبزی را کمتر سرخ کنید تا تلخ نشود.

راه های از بین بردن تلخی قورمه سبزی

اما اگر احیانا خورشت قورمه سبزی شما تلخ شد، باید چه کاری انجام بدهید :

1- می توانید 1 رقم سیب زمینی را نصف و یا 4 بخت کنید و در خورش قرار بدهید. سیب زمینی میزان شوری و تلخی غذا را کم می کند. در پایان پخت قورمه سبزی آن را از خورشت خارج کنید.

2- اگر علت تلخ شدن قورمه سبزی، شنبلیله باشد می توانید، مقداری سبزی خورشتی بدون شنبلیله به آن افزایش کنید تا شنبلیله نسبت به میزان سبزی خورشتی شما کمتر شود. و تلخی آن از بین برود.

بیشتر بخوانید:  پودر سفیده تخم مرغ چیست و چه کاربردی دارد؟

3- افزایش کردن آب نارنج یا آبغوره می تواند از میزان تلخی خورش قورمه سبزی کم کند. تمرکزفکر کنید آب نارنج از میزان تندی خورشت هم کم می کند.

4- افزایش کردن 2 حبه قند به خورش قورمه سبزی، تلخی آن را از بین می برد.

5- افزایش کردن مقداری رب گوجه فرنگی و یا رب انار به قرمه سبزی از تلخی آن کم می کند. تمرکزفکر کنید که میزان آن ها زیاد نشود.

6- افزایش کردن مقداری گشنیز و اسفناج به قورمه سبزی، تلخی آن را کم می کند، اما تمرکزفکر کنید میزان آن ها زیاد نشود. زیرا در طعم و رنگ خورشت شما تاثیر می گذارند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

روش صحیح انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز

  نحوه ی نگهداری از سبزیجات اگر چه یخ زدن یا انجماد ، بهترین شیوه …