معرفی رشته ساختمان + بازار کار رشته ساختمان

روش تدریس رشته ساختمان, دروس رشته ساختمان, کتاب درسی رشته ساختمان

رشته ساختمان

آشنایی با رشته ساختمان

صنعت ساختمان سازی در دهه های اخیر پیشرفت بسیاری کرده است و این موضوع باعث پیچیده تر شدن مراحل و نیاز اساسی به متخصصین در بخش های مختلف شده است. از این رو رشته ساختمان برای رفع این نیازها و آموزش این مهارت ها برای فعالیت در بخش های مختلف ساختمان سازی یا نظارت به وجود آمده است. در ادامه جهت آشنایی کامل با این رشته تحصیلی، دلایل اهمیت، بازار کار و افراد مناسب همراه ما باشید.

معرفی کامل رشته ساختمان

این رشته یکی از مهم ترین و اساسی ترین رشته های تحصیلی است که دانش آموزان پس از پایان دوره متوسطه اول می توانند با ورود به دبیرستان های فنی حرفه ای در آن به تحصیل بپردازند. صنعت ساختمان سازی همواره به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل پیشرفت کشورها شناخته می شود و از اهمیت بسیار بالایی در تامین امنیت، سر پناه و آسایش مردم دارد.

ساختمان سازی یا معماری در گذشته تنها با یک استاد معمار و گروهی از افراد انجام میشد اما با گذشت زمان این علم با دلایلی همچون افزایش کیفیت و امنیت سازه ها پیچیده تر شد؛ بدین ترتیب نیاز به افراد متخصص در حوزه های مختلف نیز بیشتر حس میشد. رشته ساختمان هم به افرادی که علاقه دارند به طور عمومی تر در بخش ساختمان سازی فعالیت کنند کمک می کند تا دانش و مهارت لازم را کسب کنند یا در صورت تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تا سطح دکتری بپردازند.

 طرح درس کلی رشته ساختمان, بازار کار رشته ساختمان, رشته ساختمان سازی کاردانش

علاقه مندان می توانند پس از اتمام تحصیل در رشته ساختمان وارد بازارکار شوند

برای مثال در کشور ژاپن پس از چندین زلزله شدید که موجب آسیب های فراوانی شد با استفاده صحیح از صنعت و علم ساختمان سازی اقدام به مقاوم سازی و اصلاح سازه ها کردند؛ از طرفی نیاز به مسکن های امن در تمامی زمان های تاریخ از دغدغه های مهم بشر بوده است. بدین ترتیب با استفاده درست از ابزارها و پرورش متخصصین در زمینه های مورد نیاز می توان آینده ای خوب در این زمینه که می تواند باعث پیشرفت در سایر بخش ها نیز بشود تصور کرد.

بیشتر بخوانید:  سوخت مازوت چیست؟ + انواع سوخت ها

مقاطع تحصیلی رشته ساختمان

این رشته در هنرستان فنی حرفه ای ارائه می شود و دانش آموزان در سه سال باید مهارت ها و علم لازم جهت دریافت دیپلم را بیاموزند. دروس این رشته عبارتند از:

• پایه دهم

تعلیمات دینی ۱

فارسی ۱

عربی زبان قرآن ۱

زبان خارجی ۱

تربیت بدنی ۱

ریاضی ۱

جغرافیای عمومی و استان شناسی

الزامات محیط کار

فیزیک

نازک کاری ساختمان

نقشه کشی فنی رایانه ای

دانش فنی پایه

• پایه یازدهم

تعلیمات دینی ۲

فارسی ۲

عربی زبان قرآن ۲

زبان خارجی ۲

تربیت بدنی ۲

ریاضی ۲

علوم اجتماعی

انسان و محیط زیست

شیمی

نقشه کشی ساختمان

اسکلت سازی ساختمان

درس انتخابی بین دروس تفکر و سواد رسانه ای یا هنر

درس انتخابی میان کاربرد فناوری های نوین یا مدیریت تولید

• پایه دوازدهم

تعلیمات دینی ۳

فارسی ۳

عربی زبان قرآن ۳

تربیت بدنی ۳

ریاضی ۳

تاریخ معاصر

سلامت و بهداشت

آمادگی دفاعی

مدیریت خانواده و سبک زندگی

نقشه برداری ساختمان

فناوری های ساختمان

دانش فنی تخصصی

کارآموزی

ادامه تحصیل در رشته ساختمان

پس از گرفتن مدرک دیپلم علاقه مندان به ادامه تحصیل می توانند در رشته مهندسی عمران وارد دانشگاه شوند. این رشته حدودا صدوپنجاه واحد دارد که پس از آن نیز شرکت در آزمون برای ورود به مقاطع بالاتری مانند کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش های مختلف مهندسی وجود دارد.

بدین ترتیب شما می توانید با شروع تحصیل در رشته ساختمان دانش خود را افزایش داده و فراتر از یک تکنسین عمومی در این حوزه فعالیت کنید.

بازار کار رشته ساختمان

رشته ساختمان از اهمیت ویژه ای در بسیاری از کشورها برخوردار است اما کشورهای درحال توسعه هستند که نیاز بیشتری به متخصصین در این زمینه دارند. بدین ترتیب می توان گفت ایران یکی از بهترین کشورها برای کسب مهارت در صنعت ساختمان سازی است.

با تحصیل در رشته ساختمان شما می توانید به عنوان تکنسین در بخش های مختلفی کار کنید. برای مثال نقشه برداری عمومی ساختمان، قالب بند، سرپرست آزمایشگاه بتن، تعمیرکار دوربین های نقشه برداری، دفاتر فنی مهندسی مشاور ساختمان، طراحی قطعات بتنی از پیش ساخته شده، ماکت سازی برای ساختمان ها و… برخی از این نمونه ها هستند.

افرادی که قصد سرمایه گذاری روی تخصص یا در حوزه ی خود را دارند، می توانند جهت خرید سهام شرکت های معتبر یا تاسیس شرکت در زمینه های طراحی، محاسبه و اجرای سازه اقدام کنند. البته چنین فعالیت هایی نیازمند تلاش برای کسب علوم و مهارت های دیگری مانند مدیریت یک مجموعه و… می باشد.

همه چیز درباره رشته ساختمان, مقاطع تحصیلی رشته ساختمان, رشته ساختمان

دانش آموزان می توانند با ادامه تحصیل یا گرفتن دیپلم در بخش های مختلف این صنعت فعالیت کنند

شخصیت های مناسب رشته ساختمان

انتخاب رشته یکی از مهم ترین اقدامات بسیاری از افراد در طول زندگی و تعیین کننده مسیر آینده آنهاست. در سیستم تحصیلی فرصت چندان زیادی برای سنجیدن و کسب تجربه در رشته های مورد علاقه وجود ندارد اما شما می توانید پیش از ورود به رشته ساختمان با حضور در ساختمان های درحال ساخت و ساز یا کمی فعالیت و کارآموزی این شغل و رشته را سنجیده و از علاقه خود اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته حقوق

صنعت ساختمان سازی به عنوان یک تجارت پردرامد شناخته می شود اما علاقه به کسب درامد کافی نیست و محصلان این رشته باید فعالیت هایی که در کارگاه ها یا محیط ساختمان انجام می شود علاقه مند بوده و مهارت های لازم را کسب کنند. اگرچه ممکن است این مسیر برای افراد بسیاری در ابتدا سخت و دشوار به نظر برسد اما در صورت وجود علاقه و پشتکار می توانید استعداد خود را پرورش داده و به راحتی فعالیت های لازم را انجام دهید.

علاقه به محیط کاری ساختمان، احساس راحتی و اذیت نشدن در محیط این شغل را برایتان جذاب تر می کند. همچنین افرادی که می خواهند در این حوزه فعالیت کنند باید به یادگیری و تفکر اهمیت زیادی دهند به طوری که بیشتر زمان خود را صرف کسب دانش و ارائه راه کار و حل مسئله بپردازند.

کارهای ساختمانی به صورت گروهی و تیمی انجام می شود؛ بدین ترتیب قدرت برقراری ارتباط موثر با دیگران و علاقه مندی به فعالیت های تیمی از جمله پیش نیازهای ورود به رشته ساختمان می باشند.

طرح درس کلی رشته ساختمان, بازار کار رشته ساختمان, رشته ساختمان سازی کاردانش

دانش آموزان این رشته باید به کار در محیط ساختمان علاقه مند باشند

جمع بندی

صنعت ساختمان و سازه ها یکی از مهم ترین صنایع در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه به شمار می رود به همین دلیل نیز رشته ساختمان در مقطع تحصیلی متوسطه دوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دانش آموزان پس از گرفتن دیپلم می توانند وارد بازار کار شوند یا در صورت علاقه به ادامه تحصیل در رشته های مرتبط بپردازند. بازار کار و درامد این صنعت مناسب است اما برای ورود به این رشته ابتدا علایق و تمامی جوانب را بسنجید تا در آینده از شغل خود دل‌زده نشوید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی است. …