معرفی رشته عكاسی

رشته عکاسی در هنرستان,رشته ی عکاسی

تحقیق در مورد رشته عکاسی

تحقیق درباره رشته عکاسی

همان اندازه که دیدن و ارتباط تصویری در زمینه اطلاع رسانی، تبلیغات، ارتباطات و… فرآیندی مهم تلقی می شود،‌ هنر عکاسی به عنوان یکی از مهمترین ابزار ثبت کننده لحظات تاریخی، اجتماعی و سیاسی در جامعه اهمیت پیدا می کند. در ادامه به معرفی رشته عکاسی پرداخته ایم.

رشته عکاسی چیست ؟

عکاسی به فرایند ثبت تصاویر به‌وسیلهٔ دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو (فیلم) یا سنسور الکترونیکی، گفته می شود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیا بر روی سطح حساس به نور (هالوژن نقره یا سنسور) تاثیر می‌گذارد و باعث ثبت تصاویر می شود.

عکاسی دارای سه جنبهٔ علمی، صنعتی و هنری است. عکاسی به عنوان یک پدیده علمی متولد شد و به شکل یک صنعت گسترش یافت و همچنین جنبه های هنری هم در آن ظهور کرد. صنعت عکاسی برروی کاغذ حساس در سال 1839 میلادی بوجود آمد و در سال 1841 میلادی پلاک های شیشه برای عکاسی اختراع گردید.

بیشتر مردم معتقدند که رشته ی عکاسی یک رشته تجربی است و افراد می توانند با یک دوره کوتاه مدت آن را یاد بگیرند و از اینکه این هنر به عنوان یک رشته آکادمیک در دانشگاه تدریس می شود تعجب می کنند. اما کسانی که در این رشته تحصیل می کنند و اساتید این رشته نظرشان متفاوت است.

نظر آنها بر این است که استودیوهای عکاسی به حرفه عکاسی می پردازند ولی دانشگاه هنر عکاسی را به دانشجویان آموزش می دهد. کسانی که در رشته عکاسی تحصیل می کنند با فنون مختلفی در این زمینه آشنا می شوند و با رشته های مختلف عکاسی از جمله عکاسی خبری، تبلیغاتی، علمی، طبیعت و پرتره آشنا می شوند.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته فیزیوتراپی

عکاسی یکی از رشته های دانشگاهی پر طرفدار شاخه هنر است. برای انتخاب رشته عکاسی در دانشگاه باید کنکور هنر بدهید.

این رشته جذاب علاقمندان و طرفداران مخصوص را به خود را دارد و دانشجویان در این رشته با علوم و روش های مختلف عکاسی آشنا می شوند.

برای وارد شدن به این رشته می توانید از طریق کنکور هنر در این رشته قبول شوید و یا رشته عکاسی در هنرستان را در پایه نهم به دهم انتخاب کنید.

رشته عکاسی,رشته عکاسی چیست

رشته عکاسی در دبیرستان را باید در پایه ی نهم به دهم انتخاب کنید

درس های‌ رشته ی عکاسی‌ در طول‌ تحصيل :

دروس‌ پايه رشته عکاسی:

مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، كارگاه‌ طراحی‌ پايه‌، كارگاه‌ عكاسی‌ پايه‌، هندسه‌ مناظر و مرايا، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، آشنايی‌ با هنر در تاريخ‌، آشنايی‌ با هنرهای‌ سنتی‌ ايران‌، آشنايی‌ با رشته های‌ هنری‌، كارگاه‌ عكاسی‌ رنگی‌.

دروس‌ اصلی‌ رشته عکاسی:

شيمی عمومی و شيمی‌ عكاسی‌، فيزيک‌ و ابزارشناسی‌، تاريخچه‌ عكاسی‌، آشنايی‌ با فيلمبرداری‌، نورپردازی‌، فنون‌ عرضه‌ و نمايش‌ عكس‌، تجزيه‌ و تحليل‌ و نقد عكس‌، كارگاه‌ تخصصی‌ عكاسی‌، فنون‌ بازسازی‌ عكس‌.

دروس‌ تخصصی‌ رشته عکاسی:

كارگاه‌ عكاسی‌، طرح‌ و رساله‌ نهايی‌.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با مراحل کاشت برنج در شالیزار و گلدان

توانایی های‌ لازم برای رشته عکاسی:

هنرمند عکاس‌ به‌ هنر دیدن‌ مجهز است‌. چشم های‌ هوشیار و جستجوگر او به‌ معنی‌ مکان ها، اشیاء و حوادثی‌ رخنه‌ می کند که‌ از نگاه‌ لغزنده‌ چشم های‌ دیگران‌ پنهان‌ می ماند. بنابراین‌ زیبایی‌ را در چیزهای‌ پیش پا افتاده‌، غیرمعمول‌ را در معمول‌ و معنی‌ را در ظاهر بی معنی‌ می بیند. همچنین‌ یک‌ عکاس‌ باید در محیط‌ جامعه‌ بوده‌ و پرجنب‌ و جوش‌ باشد.

چون‌ عکاسی‌ مثل‌ نقاشی‌ نیست‌ که‌ در خانه‌ بنشینیم‌ و هرچه‌ دلمان‌ خواست‌ نقاشی‌ کنیم‌ و حتی‌ در تابستان‌، پاییز را بکشیم‌ بلکه‌ عکاسی‌ شکار لحظه ها است‌ پس‌ باید در ساعات‌ مختلف‌ شبانه روز در مکان های‌ متفاوت‌ حضور داشت‌ تا بتوان‌ لحظه‌ مورد نظر را شکار کرد.

یک‌ عکاس‌ باید اطلاعات‌ عمومی‌ خوبی‌ داشته‌ باشد؛ یعنی‌ باید شعر بخواند، داستان‌ بخواند، روزنامه‌ بخواند تا بفهمد در کجا و در چه‌ زمانی‌ زندگی‌ می کند چون‌ عکاسی‌ که‌ در زمان‌ حال‌ نباشد، نمی تواند عکس‌ بگیرد.

رشته عکاسی در دبیرستان,تحقیق درباره رشته عکاسی

آشنایی با رشته ی عکاسی

بازار کار رشته عکاسی

همان طور که اشاره کردیم عکاسی از رشته های هنر است که امکان تحصیل دانشگاهی آن برای همگان فراهم بوده و علاوه بر آن علاقه مندان می توانند به صورت خصوصی در کلاس های آموزشی شرکت نمایند. اما بازار کار عکاسی! عکاسان در زمینه های مختلفی می توانند به اشتغال بپردازند.

عکاس خبری

عکاس چهره

عکاس سیاسی

عکاس طبیعت

عکاس تبلیغاتی

در مرحله ی اول نیاز واجب یک عکاس، داشتن یک دوربین عکاسی و تمام لوازم جانبی مورد نیاز آن است که با وجود اوضاع اقتصادی ممکن است تهیه آن برای قشر زیادی دشوار باشد.

بیشتر بخوانید:  ماهی کوی و خصوصیات آن

بیشتر فارغ التحصیلان‌ رشته‌ عکاسی‌ جذب‌ مطبوعات‌ می شوند زیرا امروزه شاهد گسترش‌ مطبوعات‌ و نیاز آنها به‌ عکاسانی‌ حاذق و هنرمند هستیم‌. برپایی‌ نمایشگاه های‌ صنعتی‌ متعدد و توجه‌ به‌ آگهی های‌ تجاری‌ و فرهنگی‌ نیز باعث‌ شده‌ است‌ که‌ تعداد زیادی‌ از فارغ التحصیلان‌ جذب‌ عکاسی‌ تبلیغاتی‌ شوند، حوزه‌ انتشارات‌ نیز تعداد دیگری‌ از فارغ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ را به‌ کار گرفته‌ است‌ و با کمال‌ تأسف‌ تعدادی‌ از فارغ التحصیلان‌ هم استودیو باز کرده‌ یا به‌ عکاسی‌ از مراسم‌ و میهمانی ها می پردازند در حالی‌ که‌ برای‌ کار در یک‌ آتلیه‌ عکاسی‌ نیاز نیست‌ که‌ دانشجو چهار سال‌ در دانشگاه‌ تحصیل‌ کند بلکه‌ می توان‌ طی‌ چند ماه‌ به راحتی‌ فن‌ عکاسی‌ را یاد گرفت‌ و یک‌ آتلیه‌ عکاسی‌ باز کرد.

شرکت در آزمون کاردانی در دانشگاه علمی ـ کاربردی و شرکت در آزمون آموزشکده های فنی و حرفه ای رشته عکاسی، رشته عکاسی در ایران تا کارشناسی ارشد ادامه می یابد و فارغ التحصیلان این رشته با توجه به قابلیت های شخصی می توانند در استودیوهای مربوطه و یا در مراکز دولتی به کار مشغول شوند.

مهم ترین هزینه رشته عکاسی در هنرستان، می توان به خرید دوربین و لنز حرفه ای آن اشاره کرد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی است. …