شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا, پرورش درخت پالونیا, کاشت و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا

معرفی درخت پالونیا

درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی است. درخت پالونیا، به افتخار نام آنا Paulowna، همسر ملکه هلند (1795-1865)، دختر تزار پل اول روسیه نامگذاری شد، به همین دلیل “درخت پرنسس” نیز نامیده می شود.

درخت پالونیا و مزایا و معایب کشت و پرورش آن

درخت پالونیا بومی چین است. نام گیاه شناسی آن Paulownia tomentosa است، اما معمولاً از آن به عنوان شاهزاده خانم یا ملکه استفاده می شود. این درختان برگریز هستند، به این معنی که آنها در فصل پاییز برگ های خود را رها می کنند و در بهار برگ های جدیدی در می آورند.

درختان پالونیا سالانه 20 میلیون بذر ریز تولید می کنند. با این حال، بذرها به بیوتای خاک بسیار حساس هستند و فقط در خاکهای استریل (مانند پس از آتش سوزی در دمای بالا ) به خوبی استفاده می کنند. خاک خوب زهکشی شده نیز ضروری است. مزارع موفق معمولاً گیاهانی را خریداری می کنند که به طور حرفه ای از قلمه های ریشه یا نهال تکثیر شده اند. اگرچه بذر، نهال و ریشه درختان حتی بالغ، مستعد پوسیدگی هستند، اما از چوب برای قایق سازی و تخته های موج سواری استفاده نمی شود.

این درخت در ایام عید نوروز گل می دهد. و بسیار زیبا می شود. جوانه های درختان بالغ 3 ساله در پاییز در می آیند و سپس در عید گل های آن باز می شود.

این درختان می توانند در کمتر از 10 سال به بلوغ برسند و چوب سبک و خوب به عنوان هیزم، با نسبت مقاومت و وزن حتی بالاتر از چوب بالسا تولید کنند.

از ویژگی های درخت پالونیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مقاومت به کم آبی

• مقاومت به خاک های آهکی و گچی

• مقاومت به خاک های با زهکش بد

مزایای پالونیا:

درخت پالونیا به سرعت رشد می کنند و هر سال 3 فوت ارتفاع پیدا می کنند. آنها به سرعت در یک درخت سایه 30 تا 40 پا با عرض سایبان 30 تا 40 پا رشد می کنند. نوع خاک تا زمانی که خاک رس سنگینی نباشد که آهسته تخلیه می شود برای این درخت مهم نیست. pH خاک می تواند اسیدی، خنثی یا کمی قلیایی باشد. این درخت پس از ایجاد مقاومت در برابر خشکسالی و از آلودگی هوا رنج نمی برد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با امواج التراسونیک + روش کار دستگاه التراسونیک

برگ های سبز بزرگ و پهن قلب شکل آنها معمولاً بین 8 تا 12 اینچ رشد می کند. چوب درخت پائولونیا بسیار با ارزش است. این گیاه معمولاً در ژاپن، جایی که برای ساخت مبلمان و جعبه جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد، پرورش داده می شود. همچنین از آن برای ساخت جعبه های چوبی استفاده می شود.

کاشت درخت پالونیا, شرایط کاشت درخت پالونیا, کاشت و نگهداری درخت پالونیا

شرایط کاشت و نگهداری درخت پالونیا

زمان کاشت درخت پالونیا

بهترین زمان برای کاشت درخت پالونیا تقریبا به محل زندگی شما بستگی دارد. اگر منطقه شما دارای زمستان های گرم و بدون دمای انجماد است، می توانید هر زمان در دوره، از اواخر پاییز تا زمستان و اوایل بهار، یک درخت جوان بکارید. در مناطقی که در زمستان های سردی دارند، بهتر است در اوایل بهار درخت جدید بکارید. به عنوان مثال در اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل، هنگامی که خاک قابل کاشت است زمانی که جوانه های درخت متورم و سبز می شوند.

انتخاب مکان و کاشت درخت پالونیا

درختان پالونیا مکانی را که نور خورشید کامل را به خود اختصاص بدهند، ترجیح می دهند. اما می تواند سایه کم را هم تحمل کند، بعد از ظهر در مناطقی با تابستان های گرم را ترجیح می دهند. آنها همچنین در مکان های شهری که کیفیت خاک و هوا می تواند ضعیف باشد، به خوبی رشد می کنند. به دلیل داشتن برگ های بزرگ درخت، بهتر است مکانی محافظت شده از باد شدید داشته باشید که این باد می تواند به شاخ و برگ آن آسیب برساند.

بیشتر بخوانید:  آب سخت چیست + ویژگی های آن

اواخر بهار و پاییز زمانی که برگ ها و غلاف های بذر می افتند، پالونیاها می توانند آن محیط را کثیف کنند، بنابراین درخت خود را در جایی بکارید که مشکلی ایجاد نشود. برای یک درخت بزرگ در محل کاشت، یک سوراخ را دو برابر پهنای ریشه حفر کنید و درخت را در همان عمق گلدان خود نگه دارید. سوراخ را با خاک اصلاح شده با کمپوست ریخته و آب زیادی بریزید تا هرگونه هوا از غده ریشه خارج شود.

شرایط نگهداری از درخت پالونیا, درخت پالونیا چیست, تصاویری از درخت پالونیا

بهترین شرایط کاشت و پرورش درخت پالونیا

بهترین خاک برای درخت پالونیا:

اگر خاک سفت باشد، ریشه نمی تواند به راحتی رشد کند. بنابراین زمان کاشت باید خاک را به خوبی شخم بزنید تا سطح و زیر آن نرم شود.

دمای مناسب برای نگهداری درخت پالونیا:

دامنه ی نوسان دمایی زیادی را تحمل می کند. این یکی از درخت هایی است که هم در مناطق گرم و هم در مناطق بیابانی و هم در مناطق سرد به خوبی رشد می کند.

آبیاری مناسب برای نگهداری درخت پالونیا:

درخت پالونیا، در صورتی که به آن آب زیادی برسد. رشد سریعی پیدا می کند. درست مانند لوبیا سحرآمیز. برگ های آن خیلی بزرگ و پهن می شود.

در صورتی که کم آب شود، ریشه های آن به پایین می رود. و در صورتی که آبیاری زیادی شود، ریشه های آن روی سطح باقی می ماند.

کود و هرس:

در اول بهار به درخت پالونیا کودهای کامل یا سه 20 بدهید تا اواخر خرداد به خوبی رشد کند. در تابستان، یکی دو بار کودهای پتاسیم بالا یا کودهای گلدهی به آن دهید. تا شاخه های زیاد بزند و زیباتر شود. دقت کنید هنگام کاشت درخت پالونیا باید حدود نیم متر از دیوار فاصله داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  چرا انسان جهان را رنگي مي‌بيند؟

نباید قسمت انتهایی درخت پالونیا را هرس کرد تا بالا برود. اگر به همین صورت آن را هرس کنید و شرایط آن ایده آل باشد، حدود 4 سال تا 15 متر رشد می کند.

اگر آن را وسط چمن کاشته اید. برای زیباتر شدن، بهتر است از یک متر و نیم بریده شود. تا درخت شاخه جدید در بیاورد و زیباتر از همیشه شود.

تصاویر درخت پالونیا, کاشت و پرورش درخت پالونیا, کاشت درخت پالونیا

مزایای درخت پالونیا

روش تکثیر درخت پالونیا:

از بهترین روش های تکثیر درخت پالونیا کاشت بذر است. اما قبل از کاشت باید بستر کاشت با قارچ کش خوب ضدعفونی شود. بهترین زمان کاشت در فصل پاییز و ماه اردیبهشت است. پس از جوانه زدن و کمی رشد کردن آن را با احتیاط بدون اینکه ریشه ی آن آسیب ببیند باید به فضای مناسب خود منتقل کنید. این درخت برای جوانه زنی، هوای خنک را خیلی دوست دارد.

روشی دیگر برای تکثیر درخت پالونیا، قلمه ی ریشه دار شده آن در فصل زمستان است.

نکاتی برای کاشت و نگهداری از درخت پالونیا:

• از کاشت درخت پالونیا در کنار دیوار باید خودداری شود.

• از کاشت درخت پالونیا در نزدیکی لوله های آب خودداری کنید.

• درخت باید حداقل در سال اول کاشت، در زمان های معین آبیاری شود. به صورتی که هرگز خاک آن خشک نشود و برگ های آن جمع نشود.

• سعی کنید در همان ابتدای رشد روند مسیر حرکت درخت را با هرس کردن شاخه ها و جوانه های آن تعیین کنید.

• سعی شود حداقل تا فاصله 2 الی 3 متر از ایجاد شاخه به سمت اطراف جلوگیری کرده و یک جوانه قوی برای قلمه انتخاب شود. پالونیا نماد مهمی در ژاپن است. پالونیای شهبانو چندین سال پیش به ایران وارد شده و به دلیل گل های خوشه مانندش به عنوان درخت زینتی در استان گلستان کاشته می شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …