آموزش کاشت درخت انار و شرایط نگهداری از آن

نحوه ی کاشت درخت انار, آموزش کاشت درخت انار

شرایط کاشت درخت انار

کاشت درخت انار

کاشت درخت انار به چند روش انجام می شود. کاشت انار با بذر، کاشت انار با قلمه، کاشت انار با نهال. در ادامه با نحوه و شرایط کاشت و نگهداری درخت انار آشنا می شوید.

انار یکی از میوه های خوش طعم فصل پاییز است که علاقه ی شما به باغبانی باعث می شود که با کاشت درخت انار در حیاط خانه ی خود از یاقوت های خوش طعم آن بهره ببرید. کاشت درخت انار در حیاط یا داخل گلدان بسیار آسان است تنها باید به چند نکته توجه داشته باشید تا انار خوش طعم تر و با کیفیتی داشته باشید.

نحوه ی کاشت درخت انار

برای پرورش و کاشت درخت انار چند راه وجود دارد: استفاده از نهال، استفاده از قلمه و استفاده از بذر انار.

کاشت درخت انار با بذر

برای کاشت انار با بذر، ابتدا یک انار رسیده و سالم را انتخاب کنید حتماً توجه داشته باشید که اناری که انتخاب کرده ایذ کاملاً رسیده باشد، انار رسیده دارای هسته کاملی است که بهتر سبز می شود سپس بذرهای رسیده انار را جدا کنید، بذرهای انار را که به وسیله قسمت های گوشتی این میوه احاطه شده اند در آب گرم بخوابانید و با استفاده از دستمالی نرم آن ها را از دانه جدا کنید. و کامل بشویید.

برای خاک از خاک های سبک که تخلخل زیادی داشته باشند می توان استفاده کرد مانند پیت ماس با ماسه، یا خاک برگ و ماسه. دو سوم گلدان مورد نظر را از خاک پر کنید. سپس بذرها را روی خاک قرار بدهید و روی بذرها حدود یک سانتیمتر از خاک ترکیبی داخل گلدان بریزید.

خاک را کامل آبیاری کنید به طوری که خاک کاملا خیس شود. گلدان را در دما 20 تا 30 درجه در پشت پنجره ی نورگیر یا گلخانه قرار بدهید. از قرار دادن گلدان در محل تاریک یا زیر نور شدید خورشید و آفتاب شدید خودداری کنید.

خاک را همواره چک کنید تا رطوبت خود را از دست ندهد. در صورتی که مشاهده کردید رطوبت گلدان کم شده است بر روی آن آب اسپری کنید تا رطوبت تأمین شود.

هسته های انار پس از حدود 30 الی 40 روز بعد از کاشت شروع به جوانه زنی می کنند. البته طول مدت سبز شدن به عواملی مانند دما، نور زمان کشت و نوع بذر بستگی دارد. بهترین زمان برای کاشت هسته انار اواخر زمستان و اوایل بهار می باشد.

بیشتر بخوانید:  همه چیز در مورد سنگ آهن و خواص بینظیر آن

دما و محیط گرم برای رشد و پرورش انار از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذاری است. دمای مناسب برای پرورش این میوه باید دمای مناسب اتاق باشد و با کاشت دانه در گلدان باید آن را به مدت 40 روز در حالت استراحت قرار دهید تا جوانه آن سبز شود و رشد کند. آبیاری این درخت در فصل های مختلف متفاوت است در زمستان و در دوران رشد این درخت میزان آبیاری آن باید بالا باشد و در فصل بهار با بالا رفتن میزان آب امکان ریزش گل های میوه بیشتر می شود و نیازمند توجه بیشتری خواهد بود.

جوانه های سبز شده را بعد از چند ماه می توانید به گلدان اصلی انتقال دهید و از پرورش آن لذت ببرید.

برای کاشت درخت انار استفاده از بذر آن توصیه نمی شود زیرا حداقل پس از سه سال محصول می دهد. بهترین روش برای کاشت درخت انار، استفاده از قلمه ی آن است.

کاشت درخت انار,روش های کاشت درخت انار

کاشت درخت انار با دانه ی آن

در صورت استفاده از قلمه ی درخت انار، آن را باید در اواسط بهمن تا فروردین زمان خواب درختان، حداقل 25 سانتیمتر برش دهید و قبل از کاشت آن در خاک، انتهای آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.

قلمه هایی که برای این کار استفاده می کنید باید طویل و قوی باشند همچنین طول آنها باید به میزان 40-50 سانتیمتر باشد که سبب رشد نهال تنومند و مطلوب شوند.

برای کاشت قلمه باید ابتدا زمین کاشت را به شکل عمودی شخم بزنید و فضای مناسبی را برای تکثیر ریشه ها ایجاد کنید. زمان خواب درخت که پایان فصل زمستان است باید این کار را انجام بدهید و با قلمه زدن باید از درخت در حال رشد مراقبت شود و با آبیاری به موقع و از بین بردن علف های هرز امکان رشد بیشتر درخت را فراهم کنید.

در این میان فاصله زمانی کم برای جدا کردن قلمه از درخت مادر و قلمه زدن به درخت مقصد بسیار مهم است و نقش مهمی در رشد و کیفیت این درخت خواهد داشت.

قلمه زدن برای تکثیر انار به دو روش صورت می گیرد: قلمه زنی کرتی و قلمه زنی پشته ای است. در قلمه زنی کرتی قلمه ها را به فاصله 50 سانتیمتر میان دو ردیف و به فاصله 30 سانتیمتر بر روی ردیف کرت ها با سطحی مسطح کاشته می شوند.

بیشتر بخوانید:  کاشت درخت زیتون

در روش پشته ای نیز در دو طرف جوی قلمه های 20-50 سانتیمتری به شکل مایل کاشته می شوند در این روش فاصله میان قلمه ها از یکدیگر باید 25-30 سانتیمتر باشد.

انواع کاشت درخت انار, بهترین شرایط کاشت و درخت انار

آموزش کاشت درخت انار

پیوند زدن درخت انار

انار از جمله درختانی است که میل ترکیبی آن با سایر درختان هم نوع خود کمتر است. به همین دلیل انجام عمل پیوند در مورد این درخت چندان معمول نیست. با این حال درخت انار را می توان به درخت های انار، توت، سیب و گلابی پیوند زد. بهترین روش پیوند برای انار پیوندهای اسکنه ای، شکمی و لوله ای است.

برای این کار پیوندک را از شاخه های دو ساله انار مرغوب انتخاب و آن را روی شاخه های 2-3 ساله پیوند می زنند و در بهار سال بعد در صورتی که پیوندک گرفته باشد، شاخه اصلی را از بالای پیوندک (10 سانتیمتری) قطع می کنند.

این پیوند. علاوه بر حفظ خواص ورائتی، موجب تولید میوه بیشتر و خوش رنگی و مرغوبیت آن خواهد شد. پیوند در مواقعی استفاده می شود که بخواهیم ارقام نامرغوب (محصول ترش، بی مزه و ریز) را تبدیل به ارقام مرغوب و صادراتی نمایم. زمان مناسب برای پیوند لوله ای اواخر بهار، موقعی که شیره نباتی فراوان است می باشد و پیوند شکمی را می توان اواخر بهار و تابستان انجام داد.

شرایط مناسب درخت انار,روش های تکثیر درخت انار

ازدیاد و تکثیر درخت انار

آبیاری درخت انار

گیاه بالغ انار به بی آبی مقاوم می شود اما گیاهان جوان برای رشد و شادابی خود به آب فراوانی نیاز دارند. نیاز آب درخت انار به سایز گلدان، تراکم خاک، دما و باد، بستگی دارد و باید به طور مرتب آبیاری شود. در فصل تابستان که آفتاب شدید است و دمای هوا بالا است گیاه به آبیاری هر روزه و یا 2 بار در روز احتیاج دارد و خاک گیاه باید نسبتا مرطوب بماند.

خاک مناسب درخت انار

انار تا حدودی به شوری مقاوم بوده و می تواند در نواحی خشک نیز رشد کند. خاک آن اگر زهکشی خوبی داشته باشد رشد بهینه و بار آوری مناسب را در بر خواهد داشت.

بهترین خاک برای پرورش انار خاک قلیایی با زهکشی خوب و پر از مواد غذایی ارگانیک است که pH آن برابر با 7.5 باشد. از آنجایی که بیشتر بسترهای کشت pH خنثی دارند، می توانید برای اصلاح اسیدیته خاک، مقدار کمی پودر آهک یا سنگ آهک به خاک اضافه کنید و با آن ترکیب کنید.

بیشتر بخوانید:  انواع درخت به + نگهداری و تکثیر درخت به

یکی از فاکتورهایی که برای خاک آن حتما باید در نظر گرفته شود، زهکشی خوب است. اگر آب به مدت زیاد در خاک بماند و خاک خیس باشد، گیاه آسیب می بیند پس مطمئن شوید که گلدانی که برای کاشت انار انتخاب کرده اید باید سوراخ های زهکش باز و به اندازه کافی داشته باشد. اگر زهکش ها کافی نبود، خودتان تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید.

آموزش کاشت درخت انار, شرایط نگهداری درخت انار

بهترین شرایط نگهداری از درخت انار

کود دهی درخت انار

درخت انار نیز مانند اکثر درختان، به کود دهی منظم احتیاج دارد. بعد از اینکه انار را در گلدان کاشتید از کودهای ارگانیکی استفاده کنید که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه می گذارند. در طول فصل رشد با کودهای مایع رقیق ارگانیک چند هفته یک بار گیاه را تغذیه کنید.

درخت انار خود را از باد و رطوبت شدید محافظت کنید.

درخت انار خود را در یک مکان گرم و خشک که تا حدودی از بادهای شدید در امان باشد، بکارید. از کاشتن درخت انار در مکانی از باغ خود که مرطوب و تاریک یا سرد است، اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که درخت انار در مناطق با آب و هوای گرم و خشک می روید.

نور برای درخت انار

برای رشد و حفظ شادابی درخت انار به نور خورشید نیاز دارد. پس گلدان را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید. این گیاه قادر به تحمل اندکی سایه نیز می باشد.

هرس درخت انار

در سال های ابتدایی کاشت انار، به دلیل اینکه گیاه مقدار زیادی شاخ و برگ تولید می کند، هرس آن بسیار مهم است. در بهار شاخه های مرده را از گیاه جدا کنید. گیاه در سال های بعدی نیاز به هرس شدید ندارد و فقط باید شاخسار مرده را از آن جدا کرد.

قبل از هرس شکل نهایی درخت را در ذهن مجسم کنید و آنگونه که در نمناک می خوانید تعدادی از شاخ و برگ گیاه را که می خواهید، بگذارید روی گیاه باقی بمانند و بقیه را هرس کنید. گاهی درخت شروع به تولید زیر شاخه (شاخه هایی که از بن درخت می رویند و انرژی آن را می گیرند) می کندکه باید این زیر شاخه ها هم هرس شوند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی است. …