انواع ترک در بتن

بتن یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی در جهان است که برای همه چیز از پیاده روها و جاده ها گرفته تا ساختمان های بلند و پل ها استفاده می شود. با این حال، بتن مانند هر ماده دیگری از ترک در امان نیست.

در واقع ترک‌خوردگی یکی از ویژگی‌های اجتناب‌ناپذیر سازه‌های بتنی است و می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و شدت آن‌ها متفاوت باشد. در واقع، شناسایی نوع صحیح ترک خوردگی می تواند به شما در اصلاح صحیح ترک ها کمک کند.

یکی از روش های در امان مانده از ترک های بتن در هوای سرد افزودنی های بتن مانند استفاده از ضد یخ بتن شیمی می باشد.

در اینجا به انواع مختلف ترک در بتن می پردازیم :

الف) ترک های غیر سازه ای

اینها ترک هایی هستند که هیچ گونه تهدیدی برای یکپارچگی سازه بتنی ایجاد نمی کنند. آنها معمولاً ترک های مویی هستند و در درجه اول به دلیل فرآیند خشک شدن طبیعی بتن، تغییرات دما یا تنش جزئی ایجاد می شوند. با این حال، این نوع ترک ها نه به دلیل عملکردشان بلکه به دلیل عملکرد کلی سازه بتنی نیاز به تعمیر دارند.

ب) ترک های سازه ای

ترک های ساختاری شدیدتر هستند و نیاز به توجه فوری دارند. این ترک ها می توانند یکپارچگی سازه بتنی را به خطر بیندازند و در صورت عدم رسیدگی به موقع ممکن است منجر به فروریختن سازه شوند.

1) ترک های انقباض پلاستیک

این نوع ترک ها در اثر خشک شدن سریع سطح بتن قبل از اینکه فرصتی برای عمل آوری مناسب داشته باشد ایجاد می شود. این می تواند به دلیل هوای گرم و خشک یا کمبود رطوبت در مخلوط بتن رخ دهد. این ترک‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که سطح بتن خیلی سریع خشک می‌شود و ترک‌های کم عمق و تصادفی را پشت سر می‌گذارند. نتیجه یک سری ترک های کم عمق و تصادفی است که می تواند بر ظاهر و دوام بتن تأثیر بگذارد.

2) خراشیدگی و پوسته شدن بتن

الف) پراکنده

ترک‌های پراکنده مانند شبکه‌ای از ترک‌های ریز و کم عمق روی سطح بتن هستند . آنها در اثر تبخیر سریع رطوبت از سطح بتن در مراحل اولیه عمل آوری ایجاد می شوند. این می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله دمای بالا، رطوبت کم و قرار گرفتن در معرض باد یا نور مستقیم خورشید باشد. فرسودگی بتن اغلب یک مسئله آرایشی در نظر گرفته می شود و به طور معمول بر یکپارچگی ساختاری بتن تأثیر نمی گذارد.

ب) پوسته شدن

از طرف دیگر، ترک‌های پوسته‌ای عمیق‌تر و گسترده‌تر از ترک‌های ترک‌خوردگی هستند و در مراحل بعدی عمل آوری بتن رخ می‌دهند. هنگامی که سطح بتن خیلی سریع خشک می شود، تشکیل می شوند و پوسته سختی را تشکیل می دهند که رطوبت را در داخل بتن به دام می اندازد. سپس این رطوبت سعی می کند از آن خارج شود و باعث ترک خوردن سطح بتن می شود. ترک های پوسته ای می تواند ناشی از کار بیش از حد بتن، سخت نشدن صحیح آن، یا استفاده بیش از حد آب در مخلوط باشد.

بیشتر بخوانید:  نکاتی که باید حتما قبل از خرید چیلر بدانید!

3) ته نشین شدن ترک ها

ترک‌های ته‌نشینی زمانی رخ می‌دهند که خاک زیر بتن حرکت یا جابجا شود و باعث ته نشین شدن و ترک خوردن بتن شود. آماده سازی ناکافی خاک و فرسایش خاک از علل شایع ته نشین شدن ترک ها هستند. این نوع ترک ها می توانند ناهمواری ها و خطرات ترک خوردگی ایجاد کنند و همچنین منجر به انواع دیگر ترک ها شوند. روش های آماده سازی، زهکشی و نصب مناسب خاک می تواند به جلوگیری از ایجاد ترک های ته نشینی کمک کند.

4) ترک های انبساط

ترک های انبساط زمانی ایجاد می شوند که بتن به دلیل تغییر در سطح دما و رطوبت منبسط و منقبض می شود. این نوع ترک ها اغلب به صورت یک خط مستقیم ظاهر می شوند که از سطح بتن عبور می کنند. ترک های انبساط می توانند در اثر عوامل مختلفی از جمله شرایط آب و هوایی شدید و قرارگیری نامناسب اتصال ایجاد شوند. ترک ها در اثر تغییرات دما ایجاد می شوند و عموماً به آن ترک های حرارتی می گویند. در حالی که معمولاً یک نگرانی سازه ای نیست، ترک های انبساط می توانند اجازه دهند آب به داخل بتن نفوذ کند، که می تواند منجر به انواع دیگر ترک ها و آسیب شود. تکنیک های نصب مناسب و استفاده از درزهای انبساط می تواند به جلوگیری از ایجاد ترک های انبساط کمک کند.

5) ترک های سنگین

ترک‌های سنگین زمانی رخ می‌دهند که زمین زیر بتن متورم یا جابه‌جا می‌شود و باعث می‌شود بتن به سمت بالا بیاید. این نوع ترک اغلب به دلیل تغییرات شدید دما، تغییرات رطوبت یا چرخه های انجماد و ذوب ایجاد می شود. ترک‌ها می‌توانند صدمات قابل توجهی به بتن و همچنین سازه‌های اطراف مانند دیوارها یا پایه‌ها وارد کنند.

زهکشی مناسب، فشرده سازی خاک و تکنیک های نصب می تواند به جلوگیری از ایجاد ترک های سنگین کمک کند. اگر ترک‌های متحرک در حال حاضر وجود داشته باشند، مهم است که به علت اصلی رسیدگی شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

6) اضافه بار ترک ها

ترک های اضافه بار زمانی رخ می دهند که وزنی که روی بتن قرار می گیرد از ظرفیت تحمل آن بیشتر شود. این می تواند ناشی از ماشین آلات یا وسایل نقلیه سنگین و یا حتی تردد بیش از حد پیاده رو باشد. ترک های بیش از حد می توانند خطرناک باشند، زیرا می توانند یکپارچگی سازه بتن و سازه های اطراف را به خطر بیندازند. توزیع مناسب وزن، تقویت و نگهداری می تواند به جلوگیری از ایجاد ترک های اضافه بار کمک کند. در صورت وجود ترک های بیش از حد، مهم است که به سرعت به این موضوع رسیدگی شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود و برای اطمینان از ایمنی از بتن بادوام تر استفاده شود .

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه سالاد کلم ساده و خوشمزه

7) خوردگی آرماتور

خوردگی آرماتور زمانی اتفاق می افتد که آرماتور فولادی داخل بتن شروع به زنگ زدگی کرده و باعث انبساط آن و ترک خوردن بتن می شود. این نوع ترک اغلب در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت، نمک یا سایر مواد خورنده ایجاد می شود. خوردگی آرماتور می تواند یک مسئله جدی باشد، زیرا می تواند یکپارچگی سازه بتن و سازه های اطراف را به خطر بیندازد. طراحی، قرار دادن و نگهداری مناسب مخلوط بتن می تواند به جلوگیری از خوردگی آرماتور کمک کند. اگر خوردگی آرماتور وجود داشته باشد، رسیدگی سریع به این موضوع برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اطمینان از ایمنی مهم است.

7 راهکار برای جلوگیری از ترک خوردن بتن

خبر خوب این است که راه هایی برای جلوگیری از ترک های بتن در حین و بعد از نصب وجود دارد. در اینجا نکاتی برای جلوگیری از ترک خوردن بتن آورده شده است.

راه های جلوگیری از ترک خوردن بتن چیست؟

  1. کاهش محتوای آب در مخلوط بتن.
  2. از مواد با کیفیت استفاده کنید و آنها را به درستی مخلوط کنید.
  3. اتصالات کنترلی را در بتن نصب کنید.
  4. بتن را به درستی خشک کنید.
  5. از ضربه های ناشی از بارهای سنگین اجتناب کنید.
  6. از اختلاف دمای شدید خودداری کنید.
  7. سیلر سیمانی با کیفیت بالا را سالانه اعمال کنید.

1) کاهش محتوای آب در مخلوط بتن

برای اینکه بتن به حداکثر مقاومت خود برسد، آب زیادی لازم نیست. متأسفانه، گاهی اوقات کارگران در محل کار آب بیشتری را مخلوط می کنند تا بتن نصب شود. با این حال، مشکل این است که مقاومت بتن شما را بسیار کاهش می دهد، دقیقاً مانند زمانی که پودر را در مایع رقیق می کنید.

بتن با سخت شدن به دلیل تبخیر آب اضافی اختلاط منقبض می شود. اگر مقدار زیادی آب در مخلوط وجود داشته باشد، برای شروع، انقباض بسیار بیشتر از آنچه که باید خواهد بود، و باعث می شود که نیروهای بتن از هم جدا شوند.

2) از مواد با کیفیت استفاده کنید و آنها را به درستی مخلوط کنید

اگر می خواهید کف شما در برابر ترک مقاوم باشد، نمی توانیم به اندازه کافی بر اهمیت استفاده از بتن با کیفیت تاکید کنیم. علاوه بر این، بتن ریخته شده باید به مقدار کافی باشد زیرا یک لایه خیلی نازک تقریباً مطمئناً ترک می خورد.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) راهکار عجیب یک زوج برای جلوگیری از طلاق

با این حال، بتن با سنگدانه های با کیفیت می تواند انقباض کمتری ایجاد کند. از بتن با سنگدانه های بد مانند کلرید کلسیم اجتناب کنید.

3) اتصالات کنترلی را در بتن نصب کنید

درزهای کنترلی که مانند ترک های از پیش کاشته شده عمل می کنند، اجازه می دهند بتن فقط در مکان هایی که می خواهید ترک بخورد. آنها باید در فواصل زمانی معین قرار گیرند تا انقباض را تنظیم کنند. یک مهندس یا متخصص بتن می‌داند که اینها را کجا قرار دهد، بنابراین قبل از قرار دادن اتصالات کنترلی با یکی از آنها مشورت کنید.

برای تخریب بتن کلیک نمایید.

4) بتن را به درستی خشک کنید

بتن برای پخت کامل به چند روز نیاز دارد. اگر خیلی سریع خشک شود، احتمال ترک خوردن آن زیاد است. واکنش شیمیایی که در آن بتن از حالت مایع به جامد تبدیل می شود هیدراتاسیون نامیده می شود و همانطور که از نام آن پیداست به آب نیاز دارد. شما باید با اطمینان از در دسترس بودن آب لازم و خیساندن بتن عمل آوری، بتن را به درستی عمل آوری کنید.

5) از ضربه های ناشی از بارهای سنگین اجتناب کنید

کف‌های بتنی می‌توانند تحت فشار بارهای بسیار سنگین ترک بخورند، به‌ویژه اگر این بارها رها شوند یا در غیر این صورت ضربه بزرگی ایجاد کنند. بنابراین از انداختن اشیای سنگین روی زمین، یا تحمل بیش از حد آن با وزن زیاد خودداری کنید.

6) از اختلاف دمای شدید خودداری کنید

حتی پس از عمل آوری، بتن در دماهای شدید کمی منبسط و منقبض می شود. به همین دلیل است که قسمت هایی از کف که در معرض دمای خیلی گرم یا خیلی سرد قرار دارند اغلب ترک می خورند. برای جلوگیری از این امر، منطقه را از نظر دمای بسیار گرم یا بسیار سرد ارزیابی کنید. اگر نمی توانید کاری برای قرار دادن کف در مقابل منابع گرما یا سرما انجام دهید، سعی کنید آن را بپوشانید یا از سیلر سیمانی استفاده کنید.

7) سیلر سیمانی با کیفیت بالا را سالانه اعمال کنید

صرف نظر از قرار گرفتن در معرض دمای شدید، می توانید یک بار در سال یا بیشتر از سیلر سیمان استفاده کنید. استفاده از درزگیر سیلیکونی اکریلیک روی کف سیمانی شما از قرار گرفتن مستقیم سیمان در معرض آب و هوا، آب، گریس و روغن و سایش جلوگیری می کند. به عنوان یک امتیاز، زیبایی طبیعی بتن را نیز به ارمغان می آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه بتن لینکدین شرکت بتن شیمی و فیسبوک را مطالعه کنید.

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟ (بایدها و نبایدها برای تغذیه افراد دارای چربی خون)

چربی خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل مضر بر ای سلامتی ما است. با افزایش …