لیست غذاهای رژیمی ساده و خوشمزه

در چند سال اخیر توجه به سلامتی و بهبود کیفیت زندگی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. همان‌طور که می‌دانید، یکی از عوامل اساسی در حفظ و بهبود وضعیت سلامتی، «تغذیه مناسب و هوشمندانه» است. اما زندگی در جامعه‌ای پرسرعت و خودکار باعث بروز مشکلاتی مانند ناکارآمدی تغذیه و عدم اختصاص زمان کافی برای آماده‌سازی غذاها می‌شود.

مصرف غذاهای رژیمی یک رویکرد عالی با هدف توجه به تغذیه هستند که به انتخاب‌های غذایی هوشمندانه، ترکیب‌های مغذی و تأکید می‌کنند. غذاهای رژیمی باعث می‌شود تا به‌سادگی و بدون نیاز به آشپزی پیچیده، خوراکی‌هایی را بخورید که به سلامتی‌تان کمک می‌کند. در این مقاله از به معرفی غذاهای رژیمی خواهیم پرداخت و شما را با مزایا و نکاتی آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای رژیم‌های ساده برای سلامتی

در دنیایی که پر از گزینه‌های غذایی پیچیده و مملو از تبلیغات است، پیروی از یک رژیم لاغری ساده مزایای قابل توجهی برای سلامتی خواهد داشت. در ادامه به برخی از مزایای کلیدی آن اشاره می‌کنیم.

 پیروی آسان

اغلب این رژیم‌ها از بین میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، منابع پروتئینی گیاهی و چربی‌های سالم انتخاب شدند. این سادگی باعث می‌شود که افراد بدون نیاز به شمارش کالری‌ها یا محاسبه مقادیر مختلف مواد مغذی، به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنند.

 مدیریت بهتر وزن

رژیم‌های ساده شما را به انتخاب مواد غذایی سرشار از فیبر و مغذی تشویق می‌کنند. این خوراکی‌ها سرعت جذب نسبی مواد مغذی و کالری‌ها را کاهش می‌دهند و احساس سیری را تا زمان بیشتری حفظ می‌کنند. در نتیجه باعث مدیریت و کنترل وزن می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  شیر تغلیظ شده شیرین شده چیست و چگونه تهیه می شود؟

 کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن

لیست غذاهای رژیمی ساده به کاهش خطر بیماری‌های مزمن و مرتبط با تغذیه، مانند دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی-عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها کمک می‌کند. غذاهای ساده حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند که به حفظ سلول‌ها و جلوگیری از آسیب آن‌ها کمک می‌کنند.

تسهیل هضم و سیستم گوارشی

معمولاً غذاهای ساده دارای فیبر بالا و مواد مغذی هستند. این امر باعث تسهیل هضم و جلوگیری از مشکلاتی مانند یبوست می‌شود. مصرف مقدار کافی آب در کنار این غذاها، سلامتی سیستم گوارشی را تضمین می‌کند.

رژیم لاغری شکم

لیست غذاهای رژیمی ساده

در این بخش سعی کردیم محبوب‌ترین و مقوی‌ترین غذاها را برای شما بیاوریم. آماده‌اید؟!

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر جزو غلات کامل است که می‌تواند به کاهش کلسترول، قند خون و فشار خون کمک کند. همچنین حاوی فیبر بتا گلوکان است و نه تنها احساس سیری را افزایش می‌دهد بلکه کاهش دهنده اشتها است. شما می‌توانید بلغور جو دوسر را با آب یا شیر مخلوط کرده و با استفاده از میوه‌ها، مغزها، دانه‌ها یا ادویه‌ها آن را خوش مزه‌تر کنید.

  ماست یونانی

ماست یونانی نوعی ماست است که برای از بین بردن بیشتر آب پنیر، آن را صاف می‌کنند. در نتیجه بافتی غلیظ و خامه‌ای ایجاد می‌شود. این خوراکی رژیمی سرشار از پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک است و از سلامت گوارش حمایت می‌کند. شما می‌توانید آن را به‌صورت ساده یا با میوه، گرانولا، عسل یا آجیل میل کنید.

  ماهی سالمون

سالمون یک ماهی چرب و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و ویتامین D است. اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش التهاب، بهبود عملکرد مغز و محافظت از شما در برابر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. این غذا به‌راحتی طبخ می‌شود و در کنار سبزیجات و غلات مختلف طعم بی‌نظیری پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه قهوه مکزیکی

   آجیل و دانه‌ها

مغزها و دانه‌ها سرشار از چربی غیراشباع، پروتئین، فیبر، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف هستند. آن‌ها به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و… کمک می‌کنند. آجیل‌ها به عنوان یک میان وعده رضایت‌بخش به کنترل وزن شما کمک می‌کنند. برای درست کردن لیست غذاهای رژیمی ساده چند پیشنهاد برای شما داریم که می‌توانید از آن‌ها در برنامه غذاییتان استفاده کنید:

  • بادام
  • گردو
  • پسته
  • تخمه آفتابگردان
  • دانه چیا
  • دانه کتان

خوراک قارچ

قارچ‌ها بافتی گوشتی و سیرکننده دارند. آن‌ها کم کالری هستند و پروتئین، فیبر، ویتامین D، سلنیوم و مواد مغذی بالایی دارند. قارچ‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت کمک می‌کنند. پیشنهاد ما این است که قارچ را در لیست غذاهایی رژیمی ساده خود بنویسید و آن را به سالادها یا سایر غذاهایی که می‌پزید اضافه کنید.

  خوراک لوبیا و عدس

لوبیا و عدس غذاهای گیاهی هستند که پروتئین، فیبر، آهن، فولات و مواد مقوی زیادی دارند. آن‌ها می‌توانند به کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و چاقی کمک کنند. این مواد غذایی همه کاره هستند پس می‌توانید با آن‌ها سوپ، سالاد، برگر و … درست کنید.

سوپ و سالاد کینوا

کینوا نوعی شبه غلات است که گلوتن و پروتئین بالا ندارد. این دانه حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری است که بدن نمی‌تواند به‌تنهایی آن‌ها را بسازد. کینوا منبع خوبی از فیبر، منگنز، فسفر، مس و منیزیم است. شما می‌توانید از کینوا به جای برنج استفاده کنید یا آن را درون سالادهایتان بریزید.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه ساندویچ پنیر و مرغ بوفالو

انواع خوراک بادمجان

بادمجان غذای گیاهی است که بافت گوشتی و طعم ملایمی دارد. کالری کم بادمجان در کنار فیبر، آنتی‌اکسیدان و آنتوسیانین بالا، ترکیب جالبی را برای رژیم لاغری ایجاد کرده است. آنتوسیانین‌ها رنگ‌دانه‌های گیاهی هستند که خواص ضد التهابی و ضد سرطانی دارند. شما این اجازه را دارید که بادمجان را کباب / بخار پز یا سرخ کرده و نوش جان کنید.

انواع سبزیجات

در لیست غذاهای رژیمی ساده «سبزیجات» ضروری هستند. آن‌ها ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و آب را با هم دارند و به بهبود سلامت کلی بدن شما کمک می‌کنند. سبزیجات از شما در برابر التهاب، سرطان، دیابت و سایر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. برخی از بهترین آن‌ها برای ساخت یک برنامه رژیم لاغری سالم عبارت‌اند از:

  • سبزیجات برگ دار مانند اسفناج
  • کلم بروکلی
  • هویج
  • گوجه فرنگی
  • فلفل دلمه‌ای
  • قارچ
  • پیاز

با مصرف این مواد در کنار غذاهای اصلی یا جانبی خود کمک بزرگی به سلامتی‌تان خواهید کرد.

اسفناج (بورانی)

اسفناج یک نوعی سبزی با برگ سبز است که ویتامین K، ویتامین A، ویتامین C، فولات، منیزیم و آهن دارد. این سبزی به سلامت استخوان، سلامت چشم، سیستم ایمنی بدن و فشار خون کمک می‌کند. شما می‌توانید اسفناج را به‌صورت خام، پخته یا اسموتی مصرف کنید.

مطالب بیشتر در حوزه لاغری و کاهش وزن را در این صفحه بخوانید.

منبع:

مجله سلامتی لیمومی

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه انواع غذا با گوجه ساده

طرز تهیه انواع غذا با گوجه فرنگی طرز تهیه 8 نوع غذا با گوجه، از …