تجهیزات لیفتینگ بار

لیفتینگ یا حمل بار در صنایع با ادوات مختلفی صورت می پذیرد. انتخاب ادوات لیفتینگ هم به باز و بسته بودن فضا، ارتفاع سقف، دسترسی یا عدم دسترسی به الکتریسیته، حجم و وزن بار و شرایط لیفتینگ بستگی دارد. از انواع جرثقیل ها و تاور کرین ها گرفته، لیفتراک، جک پالت، وینچ ها، مگنت های صنعتی که تنها برای لیفتینگ قطعات فلزی مورد استفاده قرار می گیرند، تیفور ها که ابزار آلاتی سیم بکسلی هستند و انواع اتصالات شامل زنجیر، سیم بکسل، تسمه حمل بار، قلاب و شگل از زیر مجموعه های ادوات لیفتینگ بار محسوب می شوند.

اگر بخواهیم حساب اتصالات لیفتینگ مانند زنجیر را با ادوات لیفتینگ مانند جرثقیل سقفی جدا کنیم، باید گفت در مجموع سه نوع اتصال اصلی شامل سیم بکسل، زنجیر و تسمه حمل بار که هر یک برای لیفتینگ بار در شرایطی ویژه بکار گرفته می شوند دسته های اصلی اتصالات را به خود اختصاص می دهند. انواع اسلینگ های سیم بکسلی تک رشته الی 5 رشته، انواع اسلینگ های زنجیری با طول رشته های زنجیر برابر و غیر برابر و انواع تسمه های حمل بار تخت و گرد در این مجموعه قرار می گیرند. علاوه بر اتصالاتی که مستقیما استفاده می شوند برای وصل کردن بار به ادوات از اتصالات فولاد یا استیل که جنس آنها بر حسب جنس سیم بکسل و زنجیر و شرایط محیطی انتخاب می شود مانند انواع قلاب، انواع شگل، انواع مهارکش ها، بست های سیم بکسلی و حلقه های فولادی نیز در لیفتینگ شرکت می کنند.

بیشتر بخوانید:  اصلی ترین تفاوت های موزاییک گرانیتی پرسی و ویبره ای

ادوات دستی حمل بار

از میان ادوات لیفتینگ بار ادوات دستی دارای کاربری های بسیاری هستند. عدم دسترسی به الکتریسیته در مناطق دور افتاده، هزینه خرید کمتر و یا امکانات دشوار در برق کشی از دلایل اصلی استفاده از ادوات دستی در لیفتینگ بار هستند. بسته به اینکه متریال بکار گرفته شده در بار چه باشد برخی از ادوات دستی لیفتینگ بار به قرار زیر هستند. انتخاب این ادوات می بایست با مشاور فروشندگان و مهندسین خبره صورت گرفته و با در نظر گرفتن تناژ کاری و ضرایب امنیتی صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید:  جغد دهان‌قورباغه‌ای؛ لایک‌خورترین پرنده اینستاگرام

  • جرثقیل دستی زنجیری : یکی از پر کاربرد ترین نوع ادوات لیفتینگ دستی محسوب می شود که تا تناژ 25 تن نیز تولید می شود. جرثقیل دستی زنجیری با برند ویتال VITAL در سطح دنیا  مورد استفاده قرار گرفته و کاربری آن تنها با به حرکت در آوردن زنجیر دستی صورت می پذیرد.
  • پولیفت: در زبان انگلیسی Lever hoist ابزاری دستی شبیه به جرثقیل دستی زنجیری می باشد که از زنجیر فولادی در اتصال بار استفاده کرده و بصورت تک دست با حرکت یک اهرم دستی کنترل می شود. پولیفت ها اغلب در نگهداری ستون ها و دکل در موقعیتی خاص مورد استفاده قرار گرفته و تا تناژ 6 تن تولید می شوند.
  • تیفور: ابزاری دستی می باشد که از آن برای کشیدن بار بر روی سطوح و یا لیفتینگ بار استفاده می شود. تیفور سیم بکسلی بصورت اهرمی در رفت و برگشت عمل می کند و مکانیزم کاری متفاوتی نسبت به جرثقیل و پولیفت دارد.
  • مگنت صنعتی: ابزاری برای لیفتینگ بار های فلزی با خاصیت بالای مغناطیس شو مانند ورق های فولادی هستند. مگنت صنعتی تنها با حرکت یک اهرم خاصیت مغناطیسی پیدا کرده و در جهت عکس از جسم جدا می شود. بر خلاف دیگر ابزار دستی لیفتینگ بار که دارای ظرفیت لیفتینگ مشخصی هستند، توانایی مگنت در لیفتینگ بار تا اندازه زیادی تابع کیفیت سطح فلز، متریال بکار رفته در تولید فلز و ضخامت سطح اتصال بستگی دارد.
بیشتر بخوانید:  (تصاویر) راه رفتن عبادت کنندگان ژاپنی روی ذغال داغ

مطلب پیشنهادی

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟ (بایدها و نبایدها برای تغذیه افراد دارای چربی خون)

چربی خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل مضر بر ای سلامتی ما است. با افزایش …