معرفی رشته حقوق

 رشته وکالت,معرفی رشته حقوق

معرفی رشته حقوق

آشنایی با رشته حقوق

رشته وکالت و حقوق از زمان قدیم تا به امروز در کشور ما به عنوان پرطرفدارترین رشته علوم انسانی بوده است که همیشه داوطلبین زیادی را به سوی خود جذب کرده است. رشته ی حقوق رتبه‌ ی اول را در بین رشته های دانشگاهی علوم انسانی دارد. در این مطلب با همه چیز درباره رشته حقوق آشنا شوید.

رشته حقوق چیست ؟

رشته حقوق یکی از محبوب ترین رشته‏ های داوطلبان گروه علوم انسانی است. دامنه گرایش ‏های رشته حقوق گسترده و در کلیه روابط زندگی امروز قابل ملاحظه است. این روابط می‏تواند مربوط به روابط دولت و مردم باشد که به حقوق عمومی معروف است و یا روابط خصوصی مردم را در برمی ‏گیرد که حقوق خصوصی نامیده می‏ شود.

حقوق عمومی شامل حقوق قوای سه‏گانه کشور، حاکمیت و آنچه که مربوط به اداره کشور است، می‏ شود و حقوق خصوصی به روابط بین خود مردم می‏ پردازد که مهمترین آنها روابط تجاری است که عامل ایجاد رشته حقوق تجارت شده است و یا مسائل مربوط به حقوق مدنی است که از آن جمله می‏ توان به اموال، مالکیت، قراردادها، مسئولیت‏ هایی که اشخاص در خطاهایی که مرتکب می‏ شوند برایشان به وجود می‏ آید مثل مسئولیت ناشی از حوادث، قواعد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص و دهها مورد دیگر اشاره کرد.

همچنین شاخه ای از حقوق به روابط بین المللی می‏ پردازد که خود به دو بخش حقوق روابط بین الملل عمومی و خصوصی تقسیم می‏ شود که حقوق روابط بین الملل عمومی به روابط بین دولت ها و سازمان های بین المللی می‏ پردازد.

توانایی های لازم رشته حقوق

جسارت، قدرت استدلال، خلاقیت ذهنی و فن بیان خوب لازمه موفقیت در این رشته است. ممکن است که به دست آوردن لیسانس حقوق کار دشواری نباشد اما حقوقدان شدن بسیار مشکل است. چرا که علم حقوق امروزه با جامعه شناسی، روانشناسی و علوم فلسفی آمیخته شده است و یک حقوقدان باید از این علوم اطلاعات کافی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  درباره تعلیق قرارداد

همچنین یک دانشجوی حقوق برای این که در رشته خود موفق گردد لازم است به زبان و ادبیات فارسی مسلط باشد چون منطق حقوق در ضمن این که شباهت های زیادی به منطق ریاضی دارد، یک منطق اقناعی و خطابی است.

یعنی یک حقوقدان باید بتواند کسانی را که مورد خطاب او قرار می گیرند و یا دادگاهی که مامور رسیدگی به دعوا است، با زبان سلیس و بلیغ قانع کند، در نتیجه باید به زبان و ادبیات مسلط باشد. در ضمن باید اطلاعاتی از ریاضیات داشته باشد.

رشته حقوق,حقوق

آشنایی با رشته حقوق

دروس رشته حقوق و واحدهای رشته حقوق

الف) دروس پایه:

مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد، عربی، مالیه عمومی، مبانی جامعه شناسی.

ب) دروس اصلی و تخصصی:

آئین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، حقوق اساسی، حقوق جزای عمومی، حقوق بین المللی عمومی، حقوق سازمان های بین المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت، قواعد فقه، حقوق تطبیقی، ادله ثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی، کار تحقیقی، حقوق بین المللی خصوصی. تسلط بر زبان عرب و فرانسه هم به اغلب دانشجویان حقوق توصیه می ‏شود.

ج) دورس اختیاری:

بزهکاری اطفال، پلیس عدمی، کیفر شناسی، حقوق دریایی، حقوق هوایی، داوری بین المللی، اصول رواط بین الملل، آیات الاحکام، حقوق ثبت، حقوق بیمه، حقوق بانکی، اصطلاحات حقوقی به زبان عربی، تامین اجتماعی، حقوق بشر در اسلام، احوال شخصیه در فقه عامه، دادرسی های اختصاصی کیفری، تاریخ حقوق، مالکیت معنوی، فلسفه حقوق، کارآموزی قضایی، رویه قضایی، حقوق و کامپیوتر، حقوق قضایی، حقوق ارتباطات، آمار، جامعه شناسی حقوق.

د) دروس عمومی:

زبان خارجی، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی، متون اسلامی، فارسی، اخلاق اسلامی، تربیت بدنی، تنظیم خانواده.

ه) دروس پیش نیاز:

زبان پیش، فارسی پیش، عربی پیش، فلسفه و منطق پیش، وصیت نامه، روخوانی قرآن.

دانشجویان و علاقه مندان به این رشته باید از جسارت، قدرت استدلال  و تحلیل، خلاقیت ذهنی و فن بیان خوب و کافی برخوردار باشند. علم حقوق با جامعه شناسی، روانشنانسی و علوم فلسفی آمیخته است و یک حقوقدان مطلع باید از این علوم آگاهی ‏کافی داشته باشد. همچنین یک دانشجوی حقوق برای این که در رشته خود موفق گردد لازم است که به زبان و ادبیات فارسی و فلسفه و منطق مسلط باشد، چون منطق حقوق در ضمن این که شباهت‏های زیادی به منطق ریاضی دارد، یک منطق اقناعی و خطایی است.

بیشتر بخوانید:  جهت یابی به کمک ستاره قطبی

بیشتر کسانی که وارد رشته حقوق می شوند به شغل وکالت فکر می کنند چون دانشجویان این رشته پس از اخذ مدرک کارشناسی خود می توانند در آزمون کانون وکلا شرکت کنند و پس از موفقیت در آن و گذراندن دو سال کارورزی در آن، پروانه وکالت کسب کنند و درآمدزایی خوبی داشته باشند.

ادامه تحصیل در رشته حقوق تا چه مقطعی امکان پذیر است؟

اگر علاقه مند به تحصیل در رشته حقوق هستید لازم است بدانید که امکان تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری فراهم است. همچنین در قسمت زیر می توانید گرایش های رشته حقوق در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را مشاهده نمایید.

آشنایی با رشته حقوق,رشته حقوق چیست

همه چیز درباره رشته حقوق

گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد :

گرایش حقوق خصوصی – گرایش  حقوق ارتباطات – گرایش حقوق ثبت اسناد و املاک – گرایش حقوق اسناد و قراردادهای تجاری – گرایش حقوق بین الملل – گرایش حقوق جزا و جرم شناسی – گرایش حقوق کیفری اطفال و نوجوانان – گرایش حقوق عمومی – گرایش حقوق نفت و گاز – گرایش حقوق بشر – گرایش حقوق مالکیت فکری – گرایش حقوق اقتصادی – گرایش حقوق دادرسی اداری – گرایش حقوق محیط زیست – گرایش حقوق تجارت بین الملل – گرایش حقوق خانواده – گرایش حقوق تجاری اقتصادی بین المللی –گرایش حقوق شرکت های تجاری – گرایش مدیریت دادگستری – گرایش مدیریت نظارت و بازرسی – گرایش مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی – گرایش حقوق حمل و نقل – گرایش حقوق سردفتری – گرایش حقوق مالی – گرایش اقتصادی – گرایش فقه و حقوق جزا – گرایش حقوق تجارت الکترونیکی

بیشتر بخوانید:  معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گرایش های رشته حقوق در مقطع دکتری : گرایش حقوق عمومی – گرایش حقوق جزا و جرم شناسی – گرایش حقوق بین الملل عمومی – گرایش حقوق خصوصی – گرایش حقوق نفت و گاز – گرایش فقه و حقوق جزا

بازار کار، درآمد و حقوق

از بهترین کارهایی که فارغ التحصیلان رشته حقوق می توانند در آن به کار کردن به پردازند وکالت است که نیازمند گذراندن آزمون کانون وکلا و گرفتن پرونده وکالت است. بعد از اینکه فرد در آزمون قضاوت شرکت کرد و مصاحبه شفاهی را قبول شد میتواند با استفاده از آزمون های استخدامی در اداره های مختلف مشغول به کار شود.

به علت ازدیاد فارغ التحصیلان در این رشته در حال حاضر شاغل شدن کار آسانی نیست و با محدودیت‌های زیادی مواجه است. اما اگر دانشجویی در کار خود بسیار خوب و توانمند ظاهر شود می تواند به شاغل شدن در دادگستری و مشاور حقوقی بانک، شهرداری و شرکت های مختلف امید داشته باشد. شخصی که در آزمون ورودی کانون وکلا قبول شود بعد از این که دو سال کار آموزی را با موفقیت سپری کند می تواند پروانه وکالت گرفته و دفتر وکالت تأسیس کند و همچنین اگر مدرک دکترای معتبری از دانشگاه دریافت کنند می‌توانند این رشته را در دانشگاه ها تدریس کند.

حقوق

کارهای مناسب فارغ التحصیل مقطع کارشناسی

قضا

بازپرسی و دادیاری

تحریر ادله (معاینه محل و استماع گواهان محلی و استماع اظهارات متداعین معذور از حضوردر دادگاه)

امور ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی

ادارات اجرای احکام شامل موارد مدنی و کیفری

ادارات ثبت اسناد و املاک

دفاتر اسناد رسمی بصورت سردفتر و دفتریار

وکالت دعاوی خصوصی و دولتی

تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی

مشاوران حقوقی

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی است. …